Itinéraire d’un héros ordinaire

Wait and see. The motto of William the Conqueror sticks to Ariane Doublet’s film, which signs here a work on wandering. That of those who leave to never return. The film targets the ritual of the Vikings sagas. The horsain and the child could sum up the context. Few people in Normandy, Le Havre, administrative city, is far (relatively) from this torn coast in which the earth seems to plunge at sea. The film speaks of silence and listening. The learning of the other as a complementarity of life. So goes the movie. Alhassane, 17, has just arrived with a host family in Normandy. We will only see Louka, the 13 year old child. A friendship that will be tamed day by day with, by the ways, some meetings with benevolent looks. Up to the symbol of the built hut. Exchanges and looks. Itinerary, that of Alhassane’s journey from his native Guinea to Normandy. Simple words have more force than they have the geographic precision of pain. This backbone that makes the film human, citizen. There is no heartbreak, bitterness, only unanswered questions, since they are simply administrative. Alhassane’s voiceover guides his journey through the stillness of the Norman landscape. And it is not the complicity that is built to the rhythm of the perched hut facing the sea that will change Alhassane’s fate, but perhaps yes! In fact, we hope so. If the film ends or opens according to the feeling that one can have it, both are possible, on the integration of Alhassane in the process of social life through the learning of mechanics. Another question runs through the story. Never addressed and yet so present. That of resistance to the law: the crime of solidarity! Even abolished in 2018, Doubt subsists, present, in the civic sense of the action. This is the case of the association with which Ariane Doublet militates, Des Lits Solidaires. Currently, 15 young people are divided into several families in Le Havre and the surrounding area (1). The film in its modesty overshadows this link, which can only be found in the end credits. Green Boys today stuck in the maze of confinement will be released on VOD from May 6 on these platforms: UniversCiné, Orange, Canal VOD, iTunes / Apple TV, Google Play / Youtube, Filmo TV, Xbox, Arte VOD, Rakuten TV and Vitis.
The film received during the Cinéma du Réel festival, the special mention Prix by the French Institute – Louis Marcorelles

(1) https://www.facebook.com/DesLitsSolidaires/

Attendre et Voir. La devise de Guillaume le Conquérant colle au film d’Ariane Doublet qui signe ici une œuvre sur l’errance. Celle de ceux qui partent pour ne plus revenir. Le film vise le rituel des sagas Vikings. Le horsain et l’enfant pourrait résumer le contexte. Peu de monde en terre normande, le Havre, cité administrative, est loin (relativement) de cette côte déchirée dans laquelle la terre semble plonger en mer. Le film parle de silence et d’écoute. L’apprentissage de l’autre comme complémentarité de vie. Ainsi va le film. Alhassane, 17 ans, vient d’arriver dans une famille d’accueil en Normandie. On n’en verra que Louka, l’enfant de 13 ans. Une amitié qui s’apprivoisera de jour en jour avec, par les chemins, quelques rencontres aux regards bienveillants. Jusqu’au symbole de la hutte construite. Échanges et regards. Itinéraire tracé, celui du voyage d’Alhassane, de sa Guinée natale à la Normandie. Les mots simples ont d’autant plus de force qu’ils ont la précision géographique de la douleur. Cette colonne vertébrale qui rend le film humain, citoyen. Il n’y a pas de déchirement, de rancoeur, seulement des questions sans réponse, puisque simplement administrative. La voix off d’Alhassane égraine son parcours dans l’immobilité du paysage normand. Et ce n’est pas la complicité qui se construit au rythme de la case juchée face à la mer qui changera le destin d’Alhassane, mais peut-être que oui ! En fait, on l’espère. Si le film se termine ou s’ouvre selon le sentiment que l’on peut en avoir, les deux sont possibles, sur l’intégration d’Alhassane dans le processus de la vie sociale à travers l’apprentissage de la mécanique. Une autre question traverse le récit. Jamais abordée et pourtant si présente. Celle de la résistance à la loi : le délit de solidarité ! Même abolie en 2018, Le doute subsiste, présent, dans le sens civique de l’action. C’est le cas de l’association avec laquelle milite Ariane Doublet, Des Lits Solidaires. Actuellement, 15 jeunes sont répartis dans plusieurs familles du Havre et des environs (1). Le film dans sa pudeur éclipse ce lien, que l’on ne trouve qu’au générique de fin. Green Boys aujourd’hui coincé dans les méandres du confinement sortira en VOD à partir du 6 mai sur ces plateformes : UniversCiné, Orange, Canal VOD, iTunes/Apple TV, Google Play/Youtube, Filmo TV, Xbox, Arte VOD, Rakuten TV et Vitis.
Le film a reçu lors du festival du Cinéma du Réel, la mention spéciale Prix de l’Institut français – Louis Marcorelles