LE CINÉMA PAR LA DANSE

Go into the dance and watch the movie. A step of two. A step on the side. To the rhythm of the projection. Cinema and dance: a unique couple. In unison. And this since the birth of the 7th Art. With his particularly original work, Hervé Gauville opens the prism of the history of cinema through dance. Cinema through dance by Capricci is a passion book. On this fused couple who wrote the most emblematic pages of the cinematographic adventure. And the book avoids the pitfall of relying on the musical (genre in its own right) to focus on the different dramatic springs that dance highlights in the narration of the subject. This added value that we do not immediately perceive and which often strengthens the dramaturgy. The examples are legion. Chaplin naturally and the dance of the rolls in The Gold Rush, but also the reality of the world of cabaret (Cabaret by Bob Fosse, Lola by Jacques Demy), or on another register, the Guépard ball which announces the end of an aristocracy … Le bal encore, under the watchful eye of Laeticia Carton with Le Grand bal (2018), social and human filming. The dance is not only a spectacle which, introduced in two scenes, comes to breathe the film. A sequence which often becomes the hinge of the outcome. So goes the dance in its representation. Until the tribute of a star, Rudolph Nureyev who virtuously endorsed the silhouette of the first movie star, the Latin lover Rodolphe Valentino. Offering the 7th art, this choreographed gesture that will make the dance movement, the modernity of the acting. Cinema has always smelled the atmosphere of other arts to feel in its place. To read Hervé Gauville’s book is to touch the pages of a story where dance and cinema are common cause, the duo of Fred Astaire and Rita Hayworth is a perfect testimony. Two films were enough (You’ll Never Get Rich by Sidney Landfield, 1941) and (You Were Never Lovelier by William A. Seiter, 1942) to inscribe and understand the heritage, that today still, cinema must, in its absolute, to dance.

Entrer dans la danse et regarder le film. Un pas de deux. Un pas sur le  côté.  Au rythme de la projection. Le cinéma et la danse : un couple unique. A l’unisson. Et cela depuis la naissance du 7e Art. Avec son ouvrage particulièrement original, Hervé Gauville ouvre le prisme de l’histoire du cinéma via la danse. Le cinéma par la danse aux éditions Capricci est un livre passion. Sur ce couple fusionnel qui a écrit les pages les plus emblématiques de l’aventure cinématographique. Et le livre évite l’écueil de s’appuyer sur la comédie musicale (genre à part entière) pour s’intéresser aux différents ressorts dramatiques que souligne la danse dans la narration du sujet. Cette plus-value que l’on ne perçoit pas tout de suite et qui renforce souvent la dramaturgie. Les exemples sont légion. Chaplin naturellement et la danse des petits pains dans La Ruée vers l’or, mais aussi la réalité de l’univers du cabaret (Cabaret de Bob Fosse, Lola de Jacques Demy ), ou sur un autre registre, le bal du Guépard qui annonce la fin d’une aristocratie… Le bal encore, sous l’œil de Laeticia Carton avec Le Grand bal (2018), filmage social et humain.  La danse n’est pas seulement un spectacle qui, introduite en deux scènes, vient faire respirer le film. Une séquence qui souvent, devient la charnière du dénouement. Ainsi va la danse dans sa représentation. Jusqu’à l’hommage d’une étoile, Rudolph Noureev qui endossa avec virtuosité la silhouette de la première star du cinéma, le latino lover Rodolphe Valentino. Offrant au 7e art, ce geste chorégraphié qui fera du mouvement dansé, la modernité du jeu d’acteur. Le cinéma a toujours humé l’atmosphère des autres arts pour se sentir à sa place. Lire l’ouvrage d’Hervé Gauville, c’est effleurer les pages d’une histoire où la danse et le cinéma font cause commune, le duo de Fred Astaire et Rita Hayworth en est un parfait témoignage. Deux films ont suffi (You’ll Never Get Rich de Sidney Landfield, 1941) et (You Were Never Lovelier de William A. Seiter, 1942) pour inscrire et comprendre l’héritage, qu’aujourd’hui encore, le cinéma doit, dans son absolu, à la danse.