Lorsque Alfred devient Hitch

When Alfred becomes Hitch
Friendly meeting with Thierry Clech, the author of Sur ses traces published by Marest, already crossed with friend Marc Benda. The new meeting takes place at the Librairie du Cinéma du Panthéon. In the shadow of Hitch whose Cinémathèque de Paris closes a complete retrospective of the master of suspense. So let’s take advantage of this moment to ask ourselves about this moment of change that will make Alfred the HITCHCOCK world renowned. We know that he owes this author’s aura, among other things, to a handful of excited young people. The band of Truffaut and Godard (the yellow notebooks era of the Cahiers du cinema) have theorized and perfected what will revolutionize the viewer’s view: the policy of the authors, placing the director at the center of the creative process. He is no longer just this high-flying technician to the wishes of the producer and his famous final cut. The prowess and technical inventions, the characterization of the characters make Hitchcock the archetype of the author dear to the New Wave. To this must be added the long interview that the master of suspense will give to François Truffaut. A pillar. The cinema is also made up of books which anchor the 7th Art in libraries.

Lorsque Alfred devient Hitch
Rencontre conviviale avec Thierry Clech l’auteur de Sur ses traces paru chez Marest, déjà croisé avec l’ami Marc Benda. C’est à la Librairie du Cinéma du Panthéon que le nouveau rendez-vous a lieu. A l’ombre de Hitch dont la Cinémathèque de Paris clôt une rétrospective complète du maître du suspens. Profitons donc de ce moment pour nous interroger sur ce moment de bascule qui fera d’Alfred l’HITCHCOCK mondialement reconnu. Nous savons qu’il doit cet aura d’auteur, entre autres, à une poignée de jeunes excités de la plume. La bande de Truffaut et Godard (époque cahiers jaunes des Cahiers du cinéma) ont théorisé et mis au point ce qui va révolutionner le regard du spectateur : la politique des auteurs, en plaçant le réalisateur au centre du processus de création. Il n’est plus seulement ce technicien de haut vol aux souhaits du producteur et de son fameux final cut. Les prouesses et inventions techniques, la mise en situation des personnages font d’Hitchcock l’archétype de l’auteur cher à la Nouvelle vague. A cela il faut ajouter le long entretien que le maître du suspens donnera à François Truffaut. Un pilier. Le cinéma est aussi constitué de livres qui ancrent le 7e Art dans les bibliothèques.